Hoe zorg je voor effectieve samenwerking met vrijwilligers in de thuiszorg?
Vrijwilligers zijn van onschatbare waarde in de thuiszorg. Zij bieden hulp bij het huishouden en dragen op die manier bij aan het geluk van de cliënt. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de samenwerking tussen de professionele medewerkers en de vrijwilligers goed verloopt. Hierbij enkele praktische tips.
1. Duidelijke afspraken
Zorg ervoor dat er duidelijke afspraken gemaakt worden over de taakverdeling. Wie doet wat en wanneer? Het is belangrijk om te weten waar de verantwoordelijkheden liggen en wat er van ieder teamlid verwacht wordt. Dit kan via het medewerkersportaal van ThuiszorgInHolland worden geregeld.
2. Goede communicatie
Een goede communicatie tussen de vrijwilligers en de professionele medewerkers is van groot belang. Zorg dat er regelmatig overlegmomenten zijn, waarbij het werk en de bevindingen besproken worden. Op deze manier kan er tijdig bijgestuurd worden wanneer dat nodig is.
3. Waardering tonen
De vrijwilligers zijn onmisbaar en verdienen onze waardering. Toon dus regelmatig je waardering voor het werk dat zij verrichten. Een klein gebaar, zoals een persoonlijk bedankje, kan al veel doen.
4. Ondersteunen waar nodig
Het kan voorkomen dat een vrijwilliger tegen dingen aanloopt waar hij of zij zelf niet uitkomt. Biedt dan ondersteuning waar nodig. Via de TIH Academie kan de vrijwilliger zelfstandig kennis en vaardigheden opdoen over werken in de thuiszorg. Daarnaast zijn er ook altijd medewerkers beschikbaar om te helpen wanneer er vragen zijn.
Samenwerken met vrijwilligers in de thuiszorg kan dus zorgen voor een waardevolle uitbreiding van het team. Door duidelijke afspraken te maken, goede communicatie te voeren, waardering te tonen en te ondersteunen waar nodig, kan deze samenwerking effectief zijn. Wil jij als vrijwilliger aan de slag in de thuiszorg? Bekijk dan eens de diverse mogelijkheden op ThuiszorgInHolland.
FAQ
Hoe flexibel zijn de werktijden?
De ondersteuning wordt gewoonlijk verleend van maandag tot en met vrijdag tussen 07:30 en 17:00 en zaterdagochtend tussen 07:30 en 12:00. Het is mogelijk om zelf aan te geven op welke dagdelen je beschikbaar bent.
Is het mogelijk om extra uren te werken?
Ja, naast vaste cliënten waar je wekelijks of tweewekelijks komt, is er altijd de mogelijkheid om extra uren te werken.
Kan ik ook ingeroosterd worden als vervanging van een zieke collega?
Ja, mocht je nog beschikbare uren over hebben naast jouw vaste cliënten dan kunnen we je inroosteren ter vervanging van een (zieke) collega. Uiteraard kun je dit tijdig inzien in het werkrooster.
Heb je nog vragen over werken als vrijwilliger in de thuiszorg? Neem dan contact met ons op via de live chat op onze website.