Over het algemeen wil iemand werk verrichten dat ertoe doet en waar men gelukkig van wordt. Het gaat hier om werk dat men leuk vindt en dat interessant plus zinvol is. Vooral dit laatste speelt in de thuiszorg een extra grote rol. Bijna alle personen die in de zorg werken, doen dit dan ook uit hun persoonlijke motivatie om mensen te helpen en halen daar voldoening uit.
De vergrijzing onder de Nederlandse bevolking zal de komende jaren sterk toenemen. De zorg voor ouderen verschuift daarnaast steeds meer naar een zorg aan huis. De meeste ouderen zullen lang zelfredzaam zijn, maar er zijn ook ouderen die thuis een ondersteuning of zorg nodig hebben. Voor het aantal mensen dat thuishulp nodig heeft zijn veel thuiszorgwerkers nodig.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de thuiszorg nu al één van de sectoren is waar de krapte op de arbeidsmarkt het meest zichtbaar is. Het tekort aan de juiste arbeidskrachten is in deze sector is dan ook zeer groot.
Ondanks dat de zorgsector problemen van een hoge werkdruk met stress ondervindt. Blijft het voor veel zorgmedewerkers ontzettend belangrijk dat ze iets goeds voor andere mensen doen. Slecht gemotiveerde thuiszorgmedewerkers hebben ook zeker een negatief effect op de kwaliteit van de thuiszorg. En daarmee op de kwaliteit van ons gehele Nederlandse zorgstelsel.
Het behoud en tevreden houden van de goede thuiszorgmedewerkers is dus voor iedereen van groot belang! Het is de verantwoordelijkheid van de zorgverlenende organisatie, zoals ThuiszorginHolland, om ervoor te zorgen dat de zorgmedewerkers voor dit werk geschikt zijn. En dat ze daarin ook de ruimte krijgen om erin te excelleren.