Een veelgestelde vraag

Hoe kun je omgaan met weerstand van cliënten bij het accepteren van hulp?

Omgaan met weerstand bij het accepteren van hulp

Introductie

Wanneer je in de huishoudelijke thuiszorg werkt, kan het voorkomen dat cliënten weerstand bieden bij het accepteren van hulp. Het kan frustrerend zijn wanneer je je uiterste best doet om te helpen en je inspanningen niet worden gewaardeerd. Het is echter belangrijk om te onthouden dat er vaak een reden is waarom cliënten weerstand bieden. In dit artikel bespreken we verschillende manieren waarop je kunt omgaan met weerstand bij het accepteren van hulp.

Bied empathie en begrip

Een van de beste manieren om met weerstand om te gaan, is door empathie en begrip te bieden. Probeer te achterhalen wat de redenen zijn achter de weerstand en neem deze serieus. Mogelijk is de cliënt bang om de controle te verliezen of voelen ze zich niet op hun gemak bij het hebben van een vreemde in hun huis. Het is belangrijk om deze gevoelens serieus te nemen en ze te adresseren. Door een empathische houding aan te nemen en te luisteren naar de zorgen van de cliënt, kun je het vertrouwen winnen en de weerstand verminderen.

Maak de cliënt deel van het proces

Een andere manier om weerstand te verminderen, is door de cliënt deel te maken van het proces. In sommige gevallen kan het helpen om de cliënt zelf te laten bepalen wat ze willen dat er gebeurt. Zo kun je samen tot een oplossing komen die voor beide partijen goed werkt.

Benadruk de voordelen van hulp

In veel gevallen is weerstand het gevolg van een gebrek aan begrip. Cliënten kunnen het idee hebben dat hulp betekent dat ze hun waardigheid verliezen of dat ze afhankelijk worden van anderen. Om deze zorgen weg te nemen, is het belangrijk om de voordelen van hulp te benadrukken. Leg uit dat huishoudelijke ondersteuning bijdraagt aan een schoner en leefbaarder huis en dat het de cliënt in staat stelt om zich te concentreren op andere aspecten van hun leven.

De voordelen van werken in de huishoudelijke thuiszorg

Wanneer je werkt in de huishoudelijke thuiszorg, draag je bij aan een stukje levensgeluk van de cliënt. Onze medewerkers ervaren het werk als dankbaar en zinvol. Hier zijn enkele voordelen van werken in de huishoudelijke thuiszorg:

Een schoon en leefbaar huis

Iedere cliënt ontvangt een aantal uren huishoudelijke ondersteuning. Het doel van deze werkzaamheden is het realiseren van een schoon en leefbaar huis. Dit is niet alleen voor de cliënt van belang, maar ook voor de medewerker. Het is fijn om te werken in een schone en hygiënische omgeving.

Flexibele werktijden en vaste cliënten

Als medewerker in de huishoudelijke thuiszorg bepaal je zelf welke dagdelen je beschikbaar bent. Aan de hand daarvan word je ingeroosterd bij vaste cliënten. Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om extra uren te werken.

Beschikbaarheid en wijkgericht werken

We proberen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan jouw beschikbaarheid. Mocht je nog beschikbaarheid hebben naast je vaste cliënten, dan kun je ingeroosterd worden ter vervanging van een zieke collega. Daarnaast is het wijkgericht werken een groot voordeel van werken in de huishoudelijke thuiszorg. De meeste cliënten wonen namelijk dicht in de buurt van jouw woonadres, waardoor je direct naar de cliënten gaat en niet langs kantoor hoeft.

Zelfstandig werken met ondersteuning

Als medewerker in de huishoudelijke thuiszorg werk je zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor. Onze zorgcoördinatoren en kantoormedewerkers helpen je bij vragen en je hebt toegang tot het medewerkersportaal en de TIH Academie.

Conclusie

Het omgaan met weerstand bij het accepteren van hulp is van groot belang in de huishoudelijke thuiszorg. Door empathie en begrip te bieden, de cliënt deel te maken van het proces en de voordelen van hulp te benadrukken, kun je de weerstand verminderen. Werken in de huishoudelijke thuiszorg heeft vele voordelen, zoals flexibele werktijden, wijkgericht werken en zelfstandig werken met ondersteuning.

Veelgestelde vragen

Wat doet ThuiszorgInHolland?

ThuiszorgInHolland biedt huishoudelijke ondersteuning aan cliënten in hun thuissituatie. We dragen bij aan een stukje levensgeluk van de cliënt door het ondersteunen in het huishouden.

Wat zijn de werktijden in de huishoudelijke thuiszorg?

De ondersteuning wordt gewoonlijk verleend van maandag tot en met vrijdag tussen 07:30 en 17:00 en zaterdagochtend tussen 07:30 en 12:00.

Is het mogelijk om extra uren te werken?

Naast vaste cliënten waar je wekelijks of 2-wekelijks komt, is er altijd de mogelijkheid om extra uren te werken. Mocht je nog beschikbare uren hebben naast jouw vaste cliënten dan kunnen we je inroosteren ter vervanging van een (zieke) collega.

Neem contact op

Ben je geïnteresseerd in werken in de huishoudelijke thuiszorg of heb je vragen over onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op via live chat.

Wil je dit onderwerp op je gemak nalezen? Dat kan! Download dan hieronder het PDF document.

Gerelateerde veelgestelde vragen

ThuiszorgInHolland is op zoek naar huishoudelijke hulp in Haarlem.
De functie bestaat uit het uitvoeren van basis huishoudelijke taken, zoals schoonmaken en afstoffen.
Er is ook ruimte voor signalerende en aansturende taken en persoonlijke aandacht.
De werktijden zijn in overleg en kunnen oplopen tot maximaal 24 uur per week.
Het bruto uurloon volgens de CAO VVT 2023 salarisschalen huishoudelijke hulp ligt tussen € 12,25 en € 15,22 en er is een fietsvergoeding van netto € 1,23 per dag.
Bovendien ontvangt de hulp vakantiegeld en eindejaarsuitkering.

Als huishoudelijke hulp in Amsterdam, ben je verantwoordelijk voor het verrichten van huishoudelijke taken voor cliënten in hun eigen woning.
Voordat je begint met je werkzaamheden, stel je je eerst voor aan de cliënt en vraag je naar de zorgmap. In deze map staat een overzicht van de taken die wekelijks uitgevoerd moeten worden.
Het is ook mogelijk om in overleg met de cliënt dingen aan te passen.
Tijdens de uitvoering van je taken let je extra op de hygiëne en houd je anderhalve meter afstand tot de cliënt.
Je volgt daarbij de richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
De standaard werkzaamheden omvatten het stofzuigen, dweilen, schoonmaken van badkamers en keukens.
Bij het schoonmaken van het sanitair gebruik je geen bleek en zorg je ervoor dat je voor de keuken en het sanitair niet dezelfde doekjes gebruikt.
Het is belangrijk om altijd veilig te werken, dus gebruik je bijvoorbeeld een trap en geen stoel om op te staan.
Bij het schoonmaken werk je van boven naar beneden. Het is niet nodig om wekelijks de binnen ramen te lappen, maar dit kan wel een onderdeel zijn van de werkzaamheden.
Aan het einde van de dienst rond je de was af, ruim je de schoonmaakmaterialen op en pak je de zorgmap om de presentielijst in te vullen en te ondertekenen samen met de cliënt.
Houd er rekening mee dat elk huis anders is en dat niet altijd alles even netjes is.
Toch is het belangrijk om iedere cliënt de juiste hulp te bieden om zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Bij ThuiszorgInHolland vervult de coördinator een cruciale functie in het organiseren en ondersteunen van onze diensten op het gebied van thuisondersteuning, schoonmaken en huishoudelijke hulp. De coördinator is verantwoordelijk voor het plannen en inzetten van de medewerkers thuiszorg, het onderhouden van contact met cliënten en het waarborgen van de kwaliteit van de geleverde diensten. Daarnaast speelt de coördinator een belangrijke rol bij het behandelen van eventuele klachten en het oplossen van problemen die kunnen ontstaan tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden, zoals ramen lappen binnen of sanitair reinigen.

Ben jij op zoek naar een baan als huishoudelijke hulp, thuiszorg medewerker, schoonmaker of werkster in Regio Eindhoven? Dan is ThuiszorgInHolland op zoek naar JOU! Bij ons kun je flexibel werken, op de tijden die jij beschikbaar bent. En het allerbelangrijkste: je krijgt een goed salaris! De salarisschaal voor huishoudelijke hulp volgens de CAO VVT 2023 ligt tussen € 12,25 en € 15,22 bruto per uur, afhankelijk van jouw ervaring. Daarbij krijg je ook nog 8% vakantietoeslag en 8,33% eindejaarsuitkering. Daarnaast krijg je ook nog geld voor het fietsen naar jouw cliënten, namelijk € 1,33 netto per gewerkte dag. Dit alles maakt het werken bij ThuiszorgInHolland een ideale combinatie met bijvoorbeeld je studie, gezin, andere bijbaan of spannende hobby’s. Daarnaast werk je wijkgericht, dus lekker dicht bij huis. En het allerleukste: je kunt echt iets betekenen voor je medemens! Wat we van jou verwachten is dat je woont in Eindhoven, in het bezit bent van een mobiele telefoon met internet, initiatief neemt en betrouwbaar, respectvol en behulpzaam bent. Je moet ook goed Nederlands verstaan en spreken. Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kan onderdeel uitmaken van de procedure. Dus, ben jij op zoek naar een parttime baan als huishoudelijke hulp, per direct? Dan is ThuiszorgInHolland op zoek naar JOU!

Als je op zoek bent naar een baan als huishoudelijke hulp/thuiszorg medewerker/schoonmaker/werkster in Noordenveld, dan is ThuiszorgInHolland een goede optie voor jou.

Bij ons werken we volgens de CAO VVT huishoudelijke hulp, wat betekent dat je verzekerd bent van een goed salaris en arbeidsvoorwaarden.

Hierdoor hoef jij je niet druk te maken over hoeveel je gaat verdienen of hoeveel vakantie je hebt, maar kun je je concentreren op wat echt belangrijk is: de zorg voor de mensen die het nodig hebben.

Als huishoudelijke hulp bij ThuiszorgInHolland werk je flexibel, zodat je je baan kunt combineren met je andere verplichtingen.

Je kunt zelf bepalen wanneer je beschikbaar bent, zodat je altijd voldoende vrije tijd overhoudt.

Daarnaast werk je ook nog eens dicht bij huis, wat betekent dat je niet veel tijd kwijt bent aan reizen en meer tijd overhoudt om te ontspannen.

Met ons werk ben je verzekerd van een goed salaris, variërend van €12,25 tot €15,22 bruto per uur, afhankelijk van je ervaring.

Daarnaast ontvang je ook een fietsvergoeding van €1,33 netto per gewerkte dag en een eindejaarsuitkering van 8,33%.

Hierdoor kun je nog meer geld verdienen, terwijl je beweegt en eindejaars cadeautjes kunt kopen.

Onze thuiszorg medewerkers werken zelfstandig, in overleg met de cliënt en er is altijd een ondersteuningsplan beschikbaar.

Wat vraagt ThuiszorgInHolland? Wonen in Noordenveld, het bezit van een mobiele telefoon met internet, een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en een aanpakker die initiatief neemt, die betrouwbaar, respectvol en behulpzaam is en goed Nederlands verstaat en spreekt.

Dus als je op zoek bent naar een baan als huishoudelijke hulp in Noordenveld, met een uitstekend salaris en goede arbeidsvoorwaarden, dan is ThuiszorgInHolland de perfecte optie voor jou!

Ben jij op zoek naar een baan als huishoudelijke hulp, thuiszorg medewerker of schoonmaker in de regio Breda en wil je graag vrije tijd overhouden? Dan zijn wij bij ThuiszorgInHolland op zoek naar JOU!

Wij bieden jou de flexibiliteit om te werken wanneer jij beschikbaar bent en een beloning tussen €12,25 en €15,22 bruto per uur, afhankelijk van jouw ervaring. Daarnaast krijg je 8% vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering van 8,33%. Als je fietst, krijg je ook nog eens een fietsvergoeding van €1,33 netto per gewerkte dag.

Dit is de ideale combinatie voor mensen die willen werken en toch tijd over willen houden voor bijvoorbeeld studie, gezin of een spannende hobby.
Je werkt in de buurt waar je woont, zodat je niet ver hoeft te reizen en je kunt echt iets betekenen voor je medemens.

Wat wij vragen is dat je wonend bent in Breda, in het bezit bent van een mobiele telefoon met internet en een echte aanpakker bent die initiatief neemt.
Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kan onderdeel uitmaken van de procedure.
Verder verwachten wij dat je betrouwbaar, respectvol en behulpzaam bent en ook dat je goed nederlands verstaat en spreekt.

Word jij enthousiast van deze kans om parttime te werken als huishoudelijke hulp en tegelijkertijd vrije tijd over te houden?
Reageer dan direct! Wij bieden een goed salaris volgens de salarisschaal voor de thuiszorg.

Laat deze kans niet aan je voorbij gaan en solliciteer nu bij ThuiszorgInHolland!

Je werkt als huishoudelijke hulp in Eindhoven door de stappen te volgen die beschreven staan in de instructievideo van ThuiszorgInHolland.
Wanneer je voor de eerste keer bij een cliënt aankomt, stel je jezelf voor.
Wegens de huidige situatie rondom corona schudden we geen handen, maar volgen we de richtlijnen van het RIVM.
Het is extra belangrijk om hygiëne in acht te nemen, bijvoorbeeld door in de binnenkant van je elleboog te niezen als je moet niezen en door minimaal anderhalve meter afstand te bewaren tot de cliënt.
Voor je begint, vraag je naar de zorgmap, waarin je een overzicht vindt van werkzaamheden die wekelijks moeten worden gedaan.
Er is ruimte om in overleg met de cliënt dingen aan te passen. Het schoonmaken doe je van boven naar beneden en je let erop dat je de juiste materialen gebruikt, bijvoorbeeld door een trap te gebruiken en geen stoel.
Tot de standaard werkzaamheden behoren afstoffen, stofzuigen, het sanitair, de keuken en eventueel dweilen.
Je blijft letten op de anderhalve meter afstand. Ramen lappen kan ook een onderdeel zijn van de werkzaamheden, maar dit doen we niet wekelijks en we lappen alleen de binnenkant.
Bij het schoonmaken van het sanitair gebruik je geen bleek en het is belangrijk om voor de keuken en het sanitair niet dezelfde doekjes te gebruiken.
Aan het einde van de dienst, ruim je de schoonmaakmaterialen op en pak je de zorgmap om de presentie samen met de cliënt in te vullen en te ondertekenen.
Realiseer je wel dat ieder huis anders is en niet overal is het even netjes, maar elke cliënt heeft juiste hulp nodig om zelfstandig te kunnen blijven wonen.

Bij ThuiszorgInHolland zijn we op zoek naar enthousiaste hulp voor onze cliënten in Amsterdam.
Als huishoudelijke hulp zal je zorg dragen voor het uitvoeren van huishoudelijke taken, zoals stofzuigen, dweilen, bedden opmaken, sanitair.
Dit zul je doen bij vaste cliënten waar je wekelijks of 2-wekelijks komt en daarnaast is er altijd de mogelijkheid om extra uren te werken.

Wij vinden het belangrijk dat onze huishoudelijke hulp zelfstandig kan werken en daarom is het noodzakelijk dat je in het bezit bent van een smartphone met internet.
Onze coördinatoren en kantoormedewerkers staan altijd voor je klaar voor hulp en ondersteuning.

Als huishoudelijke hulp bij ThuiszorgInHolland is het belangrijk dat je betrouwbaar, respectvol en behulpzaam bent.
Daarnaast is het belangrijk dat je Nederlands verstaat en spreekt.
Om de veiligheid en privacy van onze cliënten te waarborgen, zal een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) onderdeel uitmaken van de procedure.

Ben jij een aanpakker die initiatief neemt en vind je het fijn om cliënten te ondersteunen met hun huishoudelijke taken?
Solliciteer dan nu bij ThuiszorgInHolland!

Ben jij op zoek naar een flexibele, dankbare baan waarbij je bijdraagt aan het levensgeluk van kwetsbare mensen?
Dan is een vacature voor huishoudelijke hulp in de thuiszorg in Noordenveld wellicht iets voor jou.
Bij ThuiszorgInHolland werk je samen met betrokken collega’s en biedt je hulp bij het huishouden, zodat cliënten zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen.
Als sociaal ingestelde medewerker heb je oog voor het welzijn en welbevinden van de cliënten en weet je hoe je hen het beste kunt ondersteunen.

De werktijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 07:30 en 17:00 en op zaterdagochtend tussen 07:30 en 12:00.
Je geeft zelf aan welke vaste dagdelen je beschikbaar bent en je werkt wijkgericht, dus je hoeft niet langs kantoor.
Je werkt zelfstandig, volgens afspraken met de cliënt en richtlijnen van ThuiszorgInHolland.

Als medewerker kun je je kennis en kunde zelfstandig verbeteren via de TIH Academie, een online platform met nuttige informatie over werken in de thuiszorg.
Ben je enthousiast en wil je meer informatie over deze vacatures? Solliciteer dan nu!



Hoe verloopt het inwerkproces voor nieuwe huishoudelijke hulpen bij ThuiszorgInHolland?

Hoe verloopt het inwerkproces voor nieuwe huishoudelijke hulpen bij ThuiszorgInHolland?

Antwoord: Het inwerkproces voor nieuwe huishoudelijke hulpen bij ThuiszorgInHolland is zeer grondig en gestructureerd. Het is belangrijk dat huishoudelijke hulpen goed worden voorbereid, zodat ze hun werkzaamheden goed kunnen uitvoeren en ons kunnen helpen om de beste zorg te bieden aan onze cliënten.

De eerste dag bij ThuiszorgInholland

Bij ThuiszorgInholland begint het inwerkproces voor nieuwe huishoudelijke hulpen met een eerste dag. Op deze dag krijgen ze informatie over ThuiszorgInholland en onze visie en missie. Hierbij wordt ook de werkcultuur van ThuiszorgInholland besproken.

Trainingen en workshops

Nadat de huishoudelijke hulpen de eerste dag gehad hebben, starten de trainingen en workshops. Ze krijgen trainingen om te leren hoe ze huishoudelijke taken op de meest efficiënte en effectieve manier kunnen uitvoeren. Ook krijgen ze workshops over veilig werken, ergonomie en hygiëne.

Praktijkervaring opdoen

Na de trainingen en workshops gaan nieuwe huishoudelijke hulpen aan de slag in de praktijk. Ze worden begeleid door ervaren medewerkers om praktijkervaring op te doen. Dit is erg belangrijk omdat ze hierdoor kunnen leren hoe ze hun werkzaamheden het beste kunnen uitvoeren.

Ben jij geïnteresseerd?

Als je geïnteresseerd bent om als huishoudelijke hulp te werken bij ThuiszorgInholland, neem dan gerust contact met ons op via onze website. Op onze website vindt je meer informatie over werken bij ThuiszorgInholland en onze vacatures:

FAQs

Wat gebeurt er na het inwerkproces?

Na het inwerkproces worden nieuwe huishoudelijke hulpen regelmatig beoordeeld en gecoacht om hun werkzaamheden te verbeteren. Ze krijgen ook de kans om hun kennis en vaardigheden uit te breiden via verschillende cursussen en trainingen.

Hebben jullie ook stages voor studenten?

Ja, we bieden stages aan voor studenten. Tijdens deze stages leren studenten zorg te verlenen aan onze cliënten en kunnen ze ervaring opdoen in de thuiszorgsector. Kijk voor meer informatie op onze website.

Zijn er doorgroeimogelijkheden als huishoudelijke hulp bij ThuiszorgInholland?

Ja, er zijn doorgroeimogelijkheden. Huishoudelijke hulpen kunnen zich verder ontwikkelen naar de functie van senior huishoudelijke hulp. Ook is het mogelijk om zich verder te ontwikkelen als verzorgende.

Neem contact met ons op!

Als je geïnteresseerd bent om als huishoudelijke hulp te werken bij ThuiszorgInholland, neem dan contact met ons op via onze contactpagina.


Meer laden